More

    Umahro Cadogan

    Relaterede Artikler

    Umahro Er 42 år, oprindeligt fra Århus, men har slået sig ned i hovedstaden. Han Har en dansk mor og en far fra Barbados, hvilket forklarer det knap så danske navn og den lune pigmentering. På trods af en årrække i østen, snakker han pære dansk, dog med et strejf af nørd – på den gode måde!
    Umahro har nemlig en mission: Han vil hjælpe andre med at hjælpe dem selv! Han har blandt andet gjort sig bemærket med en række bøger om kost og sundhed, samt programserien fra TV2 ”Kan man spise sig rask?” Vi møder Umahro inden hans nærmest udsolgte foredrag på Bremen Teater sammen med en del af hans søde team af sundhedsrådgivere.

    Hvordan kommer man frem til, at man gerne vil hjælpe andre og hvordan praktiserer du at få andre sundere?
    Jeg har selv været igennem et langt sygdomsforløb med en bred vifte af sygdomme. Kort opsummeret endte jeg på sygehuset med beskeden om, at jeg skulle komme tilbage når jeg havde fået det værre. Det eneste jeg kunne forestille mig at det betød var, at næste gang jeg ankom til sygehuset skulle det være i en ambulance og når jeg skulle derfra igen, blev det i en kiste.
    Jeg har lige fra barnsben været meget optaget af mad – Der findes faktisk ikke et børnebillede af mig, hvor jeg er glad, uden at jeg har mad i munden eller i hånden – tænkte jeg, at jeg selv måtte tage ansvar i forhold til at finde en løsning. Jeg har i løbet af min ungdom læst og studeret nok på egen hånd til en autodidakt kandidatgrad i human fysiologi og det brugte jeg så, til at gøre min krop til en medspiller i stedet for en modspiller. Jeg måtte i en årrække leve efter en meget streng palæo diæt for at blive stabil igen og efterfølgende tænkte jeg, at hvis jeg kan hjælpe andre i samme situation, som mig selv, så ville det være godt givet ud. Jeg har sidenhen skrevet en del bøger, medvirket i en lang række tv-programmer og udsendelser, afholdt foredrag i hele landet og siddet til rundbord med mange kloge hoveder i håb om at højne befolkningens sundhed. Jeg har som det nyeste skabt mit eget univers via. Min sundhedsvirksomhed. Her kan man gå på opdagelse i en bred vifte af emner omhandlende
    sundhed og mad. Jeg har også startet en sundhedsrådgiver uddannelse, for at bygge et stort netværk af kompetente rådgivere der kan nå ud til mange flere mennesker, end jeg selv kan.

    Alkohol:

    Drik ikke eller kun en lille smule alkohol.

    Sundhed er jo for langt de fleste en jungle at finde rundt i – Hvordan klæder du dine klienter på?
    Først og fremmest kigger jeg på den enkelte og hvad vi kan gøre for at højne deres sundhed. Jeg arbejder med alt fra top atleter til hr. Og fru. Jensen. Det er klart at behovet ikke er det samme, men målet ændre sig ikke betydeligt: Vi skal finde noget som de faktisk får gjort, for at højne deres sundhed! Uanset om man er atlet eller hvem-som-helst, så fungerer man bedre når man er sund. Så vi starter med blot at have styr på det basale via. Mit eget akronym K.R.A.M.S.S – dette dækker over følgende:

    Kost:
    Her er der mange faktorer, som får du nok at spise,
    får du for meget at spise, hvad er kvaliteten af det
    som du får at spise? Basalt handler det om hvad kan
    vi gøre for at gøre din kost mere sund, eller mindre
    usund.

    Alkohol:
    Drik ikke eller kun en lille smule alkohol.

    Søvn:
    Sover du 7-8 timer om natten, hvis ikke hvordan får
    vi så skabt omstændighederne til at det kan lade sig
    gøre. Det giver ikke mening at kigge på eks. Motionen
    hvis du ikke sørger for at få tilstrækkelig søvn.
    Noget forskning peger også på at søvnen mellem kl 22
    og 02 er den vigtigste.

    Rygning:
    Der er ingen vej udenom det, hvis man ryger
    (uanset mængde), så er det allerbedste og mest
    akutte man kan gøre for sin sundhed, at holde op.

    Motion:
    Hvad kan du gøre, eller hvad kan du gøre mere af
    for at sørge for at du får bevæget dig. Det er i
    første omgang ikke så væsentlig hvor avanceret
    vi griber træningen an, men mere vigtigt at for
    indarbejdet noget, du faktisk får gjort.

    Stress:
    Hvor stresset er du? Udfra farvekoden Grøn, gul,
    orange og rød. Hvad kan vi gøre for at sørge for
    at du bliver mindre stresset.

    Spis nødder og kerner hver dag, det gavner sundheden. Hvis du skal spise kornprodukter, så vælg de uraffinerede af slagsen.

    Udfra ovenstående model vælger vi de 2 punkter, som du har mest uudnyttet potentiale ved og starter med dem. Det nytter ikke noget at starte med det helt perfekte på alle parametre for det får du simpelthen ikke gjort.

    Har du nogle særlige kostvaner eller råd du beder folk om at efterleve, så de kan højne deres sundhed?
    Spis mindst 600 gram grøntsager, bær og frugt hver dag og selvom man gør det, så skader 2 ekstra håndfulde ikke. Økologisk er bedre og foretræk grøntsager frem for frugt. Drop sukkeret og de kunstige sødemidler, men vær ikke bange for fedt. Sørg for at få fedt af god kvalitet, som typisk er indeholdende i naturlige uforarbejdede madvare.
    Prioriter mest at få naturligt protein af kvalitet fremfor fra tilskud, som kunstige shakes og bars. Spis nødder og kerner hver dag, det gavner sundheden. Hvis du skal spise kornprodukter, så vælg de uraffinerede af slagsen. Drik masser af vand, foretræk det fremfor kaffe. Sørg for at dine måltider er velbalanceret, udfra T-tallerkenen. Selvom du spiser sundt er det stadig en god ide at supplere med multivitamin, D-vitamin og fiskeolie. Billigst er sjældent det bedste.

    Jeg tænker at hovedparten af Fitness Magasinet’s læsere er folk der træner. Har du nogle fitness myter vi kan få aflivet?
    DOMS: Altså muskelømhed efter træning, er ikke ensbetydende med at træningen er særlig gavnlig eller virksom. Det er formentlig blot et resultat af kroppens egen forsvarsmekanisme om at du har bevæget dig en del og at den reagere på dette. Derfor forsvinder det også når du bliver varm og bevæger dig igen.

    BCAA: er ikke et vidundermiddel og fuldsrtændig overflødigt for alle med en normal kost.

    Beta Alanin: er noget man skal tage i en periode for at få en effekt af. Bare fordi effekten du oplever at det kribler når du har drukket det i pre workout, så betyder det ikke at det virker, som det bør.

    Kommentar

    EFTERLAD ET SVAR

    Indtast venligst din kommentar!
    Indtast venligst dit navn her

    Artikler